autor: Tomasz Łach » 2010-06-16, 20:32
Kilka informacji o wrakach na ktore sie udajemy (znalezione w necie)
Carnatic - Wrak pocztowo-pasażerskiego statku, który wpłynął w roku 1869 na, nieoznaczoną jeszcze wtedy na mapach morskich, rafę jest najstarszym i najbardziej malowniczym wrakiem leżącym na Abu Nuhas. Drewniane pokłady z biegiem czasu zmurszały i tylko stalowe ramy - dziś porośnięte grubą warstwą miękkich korali - wytrzymały 135 lat w morzu. Wrak oferuje wspaniałe motywy fotograficzne, a nurkowanie w kadłubie przypomina spacer pod arkadami. (Carnatic - dł.: 89m, szer.: 13m, głębokość: 19-28 m)
Ghiannis D. - Spoczywa nieopodal wraku Carnatic, to najmłodszy z wraków "stalowej rafy". Wszedł na rafę w kwietniu 1983 roku, następnie w ciągu dwóch tygodni złamał się w połowie i zatonął. Należy on bez wątpienia do najciekawszych wraków Morza Czerwonego. Świetnie zachowana część rufowa umożliwia penetrację ładowni, maszynowni i nadbudówek, a prowadzące we wszystkich kierunkach schody i drabinki stwarzają niepowtarzalny klimat. (Ghiannis D - dł.: 99 m, szer.: 16m, głębokość: 5-27 m).
Chrisoula K. - Trzeci wrak, na którym nurkujemy w tym rejonie. Do kolizji z rafą doszło w sierpniu 1981 roku podczas rejsu do arabskiego portu Jeddah, z frachtem terakoty podłogowej, która nadal znajduje się w ładowniach statku. Zwiedzamy: maszynownię, warsztat, kuchnię oraz oglądamy świetnie zachowane dźwigi przeładunkowe. (Chrisoula K - dł.: 101m, szer.: 14m, głębokość: 2-24 m).
Kimon M - to najgłębszy, możliwy do eksploracji wrak cmentarzyska Abu Nuhas. Leżący na 32 metrach niemiecki transportowiec Kimon M przewoził ładunek soczewicy. W grudniu 1978 roku uderzył w północnowschodnią część rafy i zatonął. Na szczęście w wyniku katastrofy nie zginął żaden członek załogi – zaraz po wypadku zostali oni uratowani przez pobliski transportowiec, który odebrał sygnał SOS. (Kimon M - dł.: 120m, szer.: 15,8m, głębokość max: 32 m).
Rosalie Moller - Jest to mało znany, piękny wrak spoczywający na głębokości 50 m, z kominem sięgającym do głębokości 18 m pod powierzchnią. Zatopiony został 06 października 1941 roku przez niemiecki samolot - dokładnie tej samej nocy, której na dno poszedł siostrzany Thistlegorm. Wrak znajduje się w doskonałym stanie, podziwiać można telegraf maszynowy, wyposażoną w naczynia kuchnię, kabiny załogi, nadbudówki i urządzenie sterowe. Na pokładzie zachowały się w doskonałym stanie maszt ładunkowy i relingi porośnięte koloniami korali ognistych. Nurkowanie na Rosalie Moller jest ze względu na znaczną głębokość nurkowaniem trudnym, przeznaczonym dla doświadczonych nurków. Majestat tego wraku na pewno na długo pozostanie w pamięci odwiedzających go gości. (Rosalie Moller - dł.: 110m, szer.: 16m, głębokość: 18-51 m).
Ulisses - to kolejny wrak "dziadek" Morza Czerwonego. Odbywał podróż z Londynu do Penang pod dowództwem kapitana Arthura Bremner, w czasie której uderzył w rafę po wschodniej stronie wyspy Small Gubal 16 sierpnia 1887.
Przewoził ładunki mieszane, z których wiele zostało ręcznie rozładowane przez załogę z HMS Falcon, który przyszedł mu na pomoc. Niektóre z ładunków dużych bębnów kablowych nie uratowała się i teraz leży na stokach rafy wśród wraków. Często słyszy się o nim jako "The Cable Wreck" - wrak kablowca. Po bohaterskiej walce ostatecznie osunął się pod fale gdzieś między 20 sierpnia i 6 września 1887, zatonął 18 lat po Carnatic. Bardzo podobny w konstrukcji do Carnatic był brytyjską jednostkąi żaglowo-parową, kadłub stalowy. (Ulisses - dł.: 95m, głębokość: max 28 m).